Osada Dębowy Jar Osada Dębowy Jar Osada Dębowy Jar Osada Dębowy Jar
dojazd

Trasy rowerowe

Pasmem Magury Małastowskiej

Kwiatoń - Przysłup- schronisko na Magurze Małastowskiej- szczyt Magury - Wierch- Sołtysia Góra - Bielanka- Leszczyny - Nowica - Oderne -Uście Gorlickie, długość 35 km

Wyruszamy z osady turystycznej Dębowy Jar drogą asfaltową w kierunku Gładyszowa. Po kilkuset metrach jazdy znajdujemy się w miejscowości Kwiatoń, która znana jest z najpiękniejszej, drewnianej cerkwi grekokatolickich w Polsce. Dalej drogą kierujemy się na Smerekowiec i tuż za znakiem drogowym o tej nazwie skręcamy w lewo, w las początkowo drogą asfaltową, a później szutrową. Wolno pniemy się pod górę wśród pięknego lasu bukowo - jodłowego, aż docieramy do szczytu Polany (637 m.n.p.m.). Przed nami łąka z pięknym widokiem na pasmo Magury Małastowskiej, którego szczytem będziemy później jechać.

Rozglądamy się za żótym szlakiem, który prowadzi od Uścia Gorlickiego i w prawo wzdłuż łąk kierujemy się do miejscowości Przysłup, a następnie do schroniska PTTK na Magurze Małosowskiej. Tutaj możemy trochę odpocząć, zjeść pyszne pireogi, napić się kawy lub herbaty zamawiając przez sławną windę.

Dalej kierujemy się zielonym szlakiem na północny zachód przez kulminacje Magury Małostowskiej (813 m.n.p.m.), Wierch (705 m.n.p.m.) i Sołtysią Górę (600 m.n.p.m.). Po drodze, po lewej stronie mijamy cmentarz z I Wojny Światowej nr 58. Trasa pasmem Magurskim to piękna  i przyjemna trasa wśród dominujących lasów bukowych, łagodnie opadająca w dół. Krótki film oddaje tylko namiastkę wrażeń.

Po kilku kilometrach jazdy dojeżdzamy do miejscowości Bielanka, obok łowiska pstrąga i leśniczówki. Zielony szlak dochodzi tutaj do drogi asfaltowej. Teraz w lewo, w górę szosy do miejscowości Leszczyny. Po prawej stronie mijamy fermy drobiowe. W Leszczynach warto zatrzymać się na chwilę przy drewnianej Cerkwi z 1835 roku pod wezwaniem Św. Łukasza.

W Leszczynach skręcamy w lewo w kierunku na Nowicę, wzdłuż potoku Przysłup. W tym miejscu można też wybrać łatwiejszą drogę w prawo przez Kunkową do Uścia Gorlickiego (tam w lewo - powrót do osady Dębowy Jar po przejechaniu ok 1 km).

Trasa z Leszczyn do Nowicy wzdłuż potoku jest obecnie mocno uszkodzona przez wezbrane wody Przysłupia sprzed kilku lat. W kilku miejscach trzeba zejść z roweru. Droga później się stabilizuje i przechodzi w szeroką szutrówkę, a następnie w asfalt. Po drodze mijamy kamienne krzyże przydrożne. W Nowicy skręcamy w prawo na Oderne. Mozolnie wjeżdzamy na kulminację Wierch, z której rozciąga się piękny widok na południową i zachodnią część Beskidu Niskiego. Dalej przez Oderne do Uścia Gorlickiego. Przy skrzyżowaniu z drogą Uście Gorlickei-Gładyszów skręcamy w lewo i po ok 1 km wracamy do osady Dębowy Jar.

Dolinami Czerteżnego, Bielicznej i Regietówki

Kwiatoń - Skwirtne - Hańczowa - Ropki - Czertyżne - Banica - Izby - Bieliczna - Ostry Wierch - Cigielka- Góra Jawor - Wysowa - Regietów - Skwirtne - Kwiatoń, długość 39 km

Wyruszamy z osady Dębowy Jar drogą na Gładyszów i w Kwiatoniu skręcamy na Skwirtne. Przekraczamy drewniany most na rzece Zdynia i po przejechaniu jednego kilomtra skręcamy w prawo zgodnie z drogowskazem na Hańczową. Poruszamy się teraz nową, asfaltową jezdnią do przełęczy obok szczytu Kiczerka (625 m.n.p.m.). Szybki, ale ostrożny zjazd (zakręty !!!) do Hańczowej zajmuje nam parę minut. Tuż przy skrzyżowaniu z drogą do Wysowej znajduje się piękna cerkiew drewniana pod wezwaniem Opieki Matki Bożej, dawniej grekokatolicka, a obecnie prawosławna.

W Hańczowej, na skrzyżowaniu, wybieramy drogę gruntową z czerwonym szlakiem i kierujemy się na miejscowość Ropki. Po drodze dołącza do trasy szlak niebieski. W Ropkach, na rozstaju dróg, gdzie rozchodzą się szlaki czerwony i niebieski, kontynuujemy podróż szlakiem czerwonym wzdłuż potoku Polczyn, później wybieramy drogę na Czertyżne oznakowaną jako trasa konna. Wjeżdżamy teraz w jedną z najpiękniejszych dolin Beskidu Niskiego, dolinę Czertyżnego, teren nieistniejącej już wsi łemkowskiej. Łagodny podjazd doprowadza nas do przełęczy Lipka, z której możemy podziwiać unikalny już krajobraz, powoli zarastający młodnikiem.

Z przełęczy zjeżdzamy do miejscowości Banica po drodze mijając, po prawej, teren byłego cmentarza wsi Czertyżne. Przejeżdzając przez bród rzeki Białej, wjeżdzamy na asfaltową drogę i skręcamy w lewo, kierując się do miejscowości Izby. W Izbach przejeżdzamy obok murowanej cerkiwi pod wezwaniem Św. Łukasza Ewangelisty z 1886 r, którą zbudowano na miejscu poprzedniej drewnianej. Później skręcamy w lewo w dolinę Białej i dojeżdazmy do nieistniejącej już wsi Bieliczna. Piękna widokowo trasa, po prawej najwyższy szczyt Beskidu Niskiego Lackowa (997 m.n.p.m), po lewej Wierch i Stożek, przed nami wyłania się kulminacja Ostrego Wierchu (938 m.n.p.m).

Dolina Czertyżnego

Dojeżdzamy do rozstajów i w tym miejscu w lewo odchodzi droga oznakowana jako konna, prosto natomiast drogowskaz wskazuje kierunek do Przełeczy Pułaskiego. Trasa konna dochodzi do żołtego szlaku na Przełęczy Perehyba, którym można dojechać do Ropek, dalej przez Hańczową, Skwirtne i Kwiatoń można wrócić do osady turystycznej Dębowy Jar.

My natomiast wybieramy trasę na Przełęcz Pułaskiego. Po krótkiej wspinaczce docieramy do granicy Państwa i dalej w lewo zielonym szlakiem (równolegle do zielonego biegnie czerwony przygotowany przez Słowaków). Po kilkudziesięciu metrach trasa zaczyna raptownie wznosić się w góre i zmuszeni jesteśmy zsiąść z roweru. Podchodzimy mozolnie z rowerem na szczyt Ostrego Wierchu. Nachylenie stoku jest dość spore i kosztuje to trochę wysiłku (dla mniej doświadczonych proponuje trasę konną na przełęcz Perehyba). Po krótkim odpoczynku na szczycie Ostrego Wierchu, dalej zielonym szlakiem podróżujemy wzdłuż granicy kraju (z lewej strony dochodzi tutaj szlak żółty). Po drodze mijamy kulminację Cigielki (805 m.n.p.m.) i odejście w lewo szlaku zielonego. My kontynuujemy jazdę wzdłuż granicy. Teraz towarzyszy nam szlak słowacki, czerwony. Tuż przed górą Jawor skręcamy w wyraźną ścieżke leśną (szlak konny) w lewo. Po kilku minutach dojeżdzamy do świętego miejsca dla Łemków, w który znajduje się sanktuarium pod wezwaniem Opieki Matki Boskiej Pokrow z 1929 roku oraz studnia z wodą uzdrawiającą według wyznawców prawosławnych i grekokatolików. Dalej, lokalnym szlakiem czerwonym, drogą gruntową, dojeżdzamy do uzdrowiska Wysowa.

Wysowa to urocze, coraz bardziej odkrywane przez turystów uzdrowisko. Miejscowość rozwija się dynamicznie, odnowiono pijalnie, amfiteatr i park zdrojowy, ostatnio wybudowano nowy basen kryty. Warto tutaj zatrzymać się chwilę, pozwiedzać i posilić w restauracji serwującej tradycyjne jadło łemkowskie.

Po odpoczynku ruszamy dalej na południe kierując się do Blechnarki. Droga asfaltowa zmienia się później w gruntową. Warto zwrócić uwagę na olbrzymi kopiec mrówek znajdujący się w sąsiedztwie drogi, po prawej stronie. Przy rozjeździe dróg skręcamy w lewo podążając za czarnym szlakiem, który prowadzi do cmentarza z I Wojny Światowej nr 49. Po kilkuset metrach szlak czarny odchodzi w prawo, my natomiast kontynuujemy jazdę prosto. Za chwilę widzimy dochodzący z prawej strony szlak niebieski, który z powrotem prowadzi do Wysowej. Podążamy za szlakiem niebieskim kilkadziesiąt metrów i wybieramy skręt w prawo na drogę oznakowaną jako zółty szlak rowerowy. Piękną trasą przez las bukowy docieramy do Regietowa Wyżnego. Wyjeżdzając z lasu, w dole widzimy dolinę Regietówki, a po prawej stronie rysuje się sylwetka Jaworzyny Konieczniańskiej (881 m.n.p.m). Dojeżdżamy do drogi gruntowej i skręcamy w lewo. Szosa łagodnie opada w dół wzdłuż potoku, towarzyszy nam szlak żółty biegnący z Przełęczy Regietowskiej. Po prawej mijamy kaplicę wybudowaną na miejscu dawnej czasowni prawosławnej i cmentarz.

Po kilkunastu minutach jazdy dojeżdzamy do Regietowa Niżnego, gdzie znajduje się jedna z nawiększych stadni w Europie koni huculskich "Gładyszów". Przy rozjeździe wybieramy drogę w lewo do Skwirtnego. Przy kolejnym rozjeździe skręcamy w lewo na Kwiatoń i po kilku minutach jazdy jesteśmy z powrotem w osadzie turystycznej Dębowy Jar.

Terenami festiwalu Łemkowskiej Watry

Kwiatoń - Skwirtne - Regietów - dolina Sidławy - Zdynia - Łemkowska Watra - Radocyna - Czarne - Jasionka - Krzywa -Przełęcz Małastowska - Przysłup -Kwiatoń

Trasa została opisana tutaj

Wokół Jeziora Klimkowskiego

Uście Gorlickie - Kijów - Homola - Sucha Homola - Klimkówka - Łosie - Kunkowa - Uście Gorlickie, długość 29 km, czas przejazdu 4-5 h

Opis trasy wokół j. Klimkowskiego

Kaplica RegietówKaplica Regietów
Tablica dwujęzycznaTablica dwujęzyczna
Banne, Rotunda, JaworzynaBanne, Rotunda, Jaworzyna
Copyright © 2012 Dębowy Jar. All rights reserved.